Dezember 2007 bis Januar 2010

Abstract

The aim of the project is to research, trial, pilot and develop a web-based, user-friendly Toolkit to enable employers, providers and unions to evaluate the impact of workplace basic skills (literacy, language and numeracy) training programmes on learning, individual work performance and organisational performance. In particular there will be a focus on evaluating the impact of workplace basic skills training programmes in terms of accident reduction, improved customer satisfaction, retention of employees, improved internal communications, reduced absenteeism, improved health and safety, reduced wastage and the positive impact on meeting other key organisational objectives. The Toolkit will include a workplace basic skills training impact evaluation tool based on the needs of stakeholders and grounded in good practice models of workplace training evaluation; bespoke data analysis and reporting tools; and guidance documents for Toolkit users on good practice in workplace basic skills training impact evaluation. The development of the Toolkit will involve project partners and stakeholders in six European Union countries (Austria, the Czech Republic, Germany, Ireland, Romania, and the UK). Adapted and localised versions of the final Toolkit will be produced for four of these countries (Austria, Germany, Romania, and the UK). During trialling of the Toolkit evidence of the benefits of improving basic skills in the workplace will be collected and this will be disseminated to stakeholders to support making the business case for workplace basic skills development. The Toolkit and all other products of the project will be disseminated and exploited at local, regional, national, European and sectoral levels. It is expected that the impact of the project in the participating countries will include an increase in the amount of workplace basic skills training impact evaluation carried out; an increase in the amount of evidence of the business benefits of workplace basic skills training; an increase in demand for and delivery of workplace basic skills training as evidence of benefits is disseminated to employers; and improvements in the quality of workplace basic skills training as providers become better able to identify the impact of training and subsequently develop and refine suitable programme content and delivery methods. It is also anticipated that after the completion of the project other European Union member states will wish to adapt the Toolkit to their own situations and purposes.

Fragestellung

Was kennzeichnet ein webbasiertes, anwenderfreundliches Evaluationsinstrument, das es Arbeitgebern, Bildungsanbietern und Gewerkschaften ermöglicht, die Auswirkung von betrieblicher Grundbildung auf den Lernprozess und auf Leistungen einzelner Arbeitnehmer sowie des gesamten Unternehmens zu bewerten und wie lässt sich ein solches umsetzen?

Projektziel

Ziel des Projektes ist es, die Möglichkeiten eines webbasierten und nutzerfreundlichen Instruments (toolkit) für die Evaluation der Auswirkungen von Alphabetisierungs- und Grundbildungstraining am Arbeitsplatz zu entwickeln und zu testen. Das Produkt soll Arbeitgeber, Trainingsanbieter und Gewerkschaften in die Lage versetzen, die Auswirkungen von Schulungen in den zuvor genannten Bereichen auf den Lernprozess, die Leistungen des Einzelnen und die der gesamten Organisation zu bewerten. Hierbei soll besonderes Augenmerk auf die Reduzierung der Unfallhäufigkeit, die Steigerung der Kundenzufriedenheit, die Stärkung der Arbeitnehmerbindung, die Verbesserung der internen Kommunikation, die Verringerung von Fehlzeiten, den Schutz der Gesundheit, die Erhöhung der Sicherheit, die Reduzierung von Abfällen und die positiven Auswirkungen auf das Erreichen weiterer wichtiger Organisationsziele gelegt werden. Die Evaluation wird auf den Bedarfen der Stakeholder sowie auf good practice Beispielen von Schulungsevaluationen für den Arbeitsplatz basieren. Neben dem Evaluationswerkzeug soll das Toolkit eine kundenspezifische Datenanalyse und Berichterstattung; sowie Anleitungs- und Beratungsdokumente für die Toolkitnutzer beinhalten.

An der Entwicklung des Toolkits sind Projektpartner und Stakeholder in sechs EU-Ländern beteiligt. Während der Testphase des Toolkits werden Beweise für die Vorteile einer Verbesserung in den Bereichen Alphabetisierung und Grundbildung am Arbeitsplatz gesammelt. Diese sind zur Dissemination an die Stakeholder vorgesehen, um unterstützende Argumente für eine positive betriebswirtschaftliche Betrachtung zu liefern.

Es wird angenommen, dass sich die Auswirkungen des Projektes in den teilnehmenden Ländern auf folgende Weise zeigen werden: in einer Steigerung der Anzahl an durchgeführten Evaluationen in diesem Bereich, in einer verbesserten Beweislage der betriebswirtschaftlichen Vorteile von Alphabetisierung und Grundbildung am Arbeitsplatz und in einer Verbesserung der Qualität der Trainings.

Beteiligte Personen

  • Bosche, Brigitte (Leitung)
    • Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)
  • Gassen, Anne (Assistenz)

Beteiligte Institutionen

Förderung

  • Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)
  • Europäische Kommission
  • Eigenmittel der Projektpartner

Kooperationspartner

  • Asset Skills
  • Best Institut für berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmBH
  • BTL Group Ltd
  • Business in the Community
  • Institutul Roman De Educatia Adultilor (Rumänisches Institut für Erwachsenenbildung)
  • Investors in People UK
  • KTP Spolecnost pro kvalifikaci na trhu práce (KTP Verein für Qualifizierung am Arbeitsmarkt)
  • Learning and Skills Council (London Region)
  • London Development Agency
  • National Adult Literacy Agency (NALA)
  • Schweizerischer Verband für Weiterbildung SVEB
  • Skills for Work Ltd
  • unionlearn with the TUC